Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

lerppu
Viestit: 6387
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Huollon laina-autona BMW 230 plugarinelikko, vuosimallia en katsonut, mutta sellanen jonka vielä tehtaaltakin saa.

Vertailu vanhaan helppoa, kun tipautin huoltoon 225 xe:n.

Uusi ei ole kovin erikoinen, jos ei nyt vanhakaan. Mutta uusi on "just some car".
Sisustan laatu kovamuovia, pakettiautomainen ja heiluu ajaessa. Tunnoton ohjaus.
Ei tunnu bemarilta LAINKAAN, tunnistaa lähinnä ratin logosta mokoman.

Laatu ja ajettavuus kahta kolmea pykälää alempana kuin aikaisemmin.

Ei millään ilveellä jatkoon, surulliseksi veti.

jmi
Viestit: 1697
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tyylikkään näköinen sentään :-D

FinPat
Viestit: 8854
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
06 Marras 2025, 12:39
Ei millään ilveellä jatkoon, surulliseksi veti.
Lisää Audeja tulossa talouteen? :crazyeyes:

Toisaalta jos kerran kiinalaisessa firmassa on töissä niin ehkä Temu-Smart kävisi ja saisi lisää 社会信用体系 credittejäkin samalla?
https://www.nettiauto.com/smart/1/15223670

insinörtti
Viestit: 2734
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kai Ceed farkku. Taas näitä random vuokra-autoja.

Ceed on kasvanut kokoa sitten viime näkemän. Ihan V60 kokoinen päältä, reliut sisätilat ja kontti. Automaatti, mutta muutoin ihan karvalakki. Ilmastointi käsin veivattavaa mallia, halogeenivalot, ei infotainment -nöyttöä = ei navigaattoria, ei peruutuskameraa, ei valikoita räpellettäväksi. Renkaina 16" pallot. Ensivaikutelmana aikamatka jonnekin 2010-luvun alkuun.

Kojelaudasta törröttävän android -täppärin paikalla iso muoviläpyskä, joka oli radio! Keskellä hupaisan pieni värinäyttö ja ympärilla paiinkkeet, joita pystyi käyttämään rukkaset kädessä. :lol:

Ratissa ja viiksissä näytti ensisilmäyksellä olevan pelottava määrä toimintoja, mutta ihan normaali setti lopulta. Tässä hämäsi se, että joka nuppi teki vain yhtä asiaa ja oli merkitty isolla tekstillä. Vakkari (ei adaptiivinen) ja kaistapäävahti löytyi. Tämän auton kanssa ei käyttöohjekirjaa eikä infonäyttöä (jota ei ole) tarvi selailla! Kaistapäävahtikin oli ihan käyttökelpoinen - se ei yrittänyt estää tien reunassa ajoa tai lätäköiden väistelyä (kuten mm. Volvon vastaava) ja jos härveli päätti puuttua ajolinjaan, se teki korjauksen hitaalla ja rauhallisella liikkeellä. Pallopyörien ansiosta auto ei pelännyt huonoakaan tienpintaa ja moottorijarrutuksen sekä kulutuksen (maantiapainotteisessa ajossa n. 6 l/100 km) tämäkin oli jokin kevythybridi. Suorituskykykin riittävä, ohituksen onnistui, vaikka kaasupolkimen vaste olikin viritetty verkkaiseksi (piti polkea tosissaan, sport tila vähän auttoi tähän).

Tämän auton ostajia voin ymmärtää. Kaikista "kandidaateista" tolkullisimman oloinen - tosin ei ihan näin riisuttuna karvalakkina.

XC40 taas vaihteeksi, olisiko ollut neljäs kerta. Nyt ihan marraskuun lopussa ja sattui parin asteen pakkanen. Niin, eihän näissä vuokrapeleissä mitään lämmittimiä ole, joten kylmää kyytiä alkuun. Volvon ratin lämmitys on todella tehokas, 1/3 tehollakin ratin kehän lämpenee jopa turhan kuumaksi. Sen sijaan ratin puolien metallikoristeet ovat ehtaa metallia ja ne eivät lämpene lainkaan. Eli hanskat kädessä pitää kaikesta huolimatta ajaa.

Tutuksi tulleeseen tapaan kuljettajaa kiusattiin pimputuksilla, joita ei saa pois päältä. Ajohäiritsimet (kaistallapito-avustin ja adaptiivinen kaasupoljin) joku edellinen kuski olikin jo deletoinut. Nämähän ovat Volvossa ihan kelvottomat, esim. auto voi päättää olla kiihtymättä yli 26 km/h, kun auto jostain saa päähänsä, että rajoitus on tässä kohtaa 30 km/h. Ja kaistallapitoavustin pitää kuskin hereillä koukkaamalla välillä vastaantulijan kaistalle.

Edit: pari kauhukokemusta, jotka yritin unohtaa. 2x Yaris Hybrid. Firman keikka-autoja. Tuoreempi malli OK nurkkapyöritykseen. Iäkkäämpi... saunalyhdyt pitää kääntää katkaisijasta päälle ja ajon jälkeen pois päältä. Toki tuttua ja turvallista 80-luvulta tämä. Ei navigointia, ei peruutustutkia, ei edes tihkupyyhintää (siis ao. toiminto rikki). No, lyhyellä ajomatkalla ehdin bongata parikin kohtalotoveria, jotka ajeli vastaavalla kikottimella. Ilman ajovaloja = ilman takavaloja, pimeällä ja tihkusateessa. Muttei näitä täyspäiset ostakaan... :twisted:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 8854
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

PinkkiPatteriPorsas kävi kampanjakorjauksessa saamassa uuden Webaston peltipurkin sisuksiinsa ja sijaisautoksi osui 2024 mallinen hyrbidi-Cayenne hauskalla rekisterikilvellä.

https://autot.porsche.fi/auto/porsche-c ... i-4903443/

18-suuntaiset Possun penkit ovat hyvät omaan vartaloon ja muutekin kabiini Possumainen eli ajamiseen fokusoitunut mutta infotainment ja muut vastaavat funktiot historiallisen oloisia vaikka tässä olikin viimeisin versio PCM-järjestelmästä isommalla ruudulla. Kabiinin kokoonpano tuntuu kyllä napakalta ja materiaalit hyvän oloisia.

Itse ajettavuus lienee ihan OK möhkö-sarjassa mutta luonnollisesti korkeus tuntuu kurveissa. Ei mikään urheiluauto. Kääntyy kyllä kaupungissa ja parkkihallissa yllättävän näppärästi kokoisekseen.

Moottoritielläkin OK hiljainen ja kulkee mukavasti mutta korkeus tuntuu täälläkin.


Pidän Taycanista huomattavasti enemmän ja Stelviokin menee edelle, toki se on yhden numeron pienempi, luokkaa Possu Macan.

Vastaa Viestiin