Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti *RATKAISTU*

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti *RATKAISTU*

Viesti Kirjoittaja tobby »

Mistähän voisi johtua välillä korkea tyhjäkäynti n.1000rpm, vaikka MES:llä kaikki näyttäisi järkilukemia.

Onko hyviä ehdotuksia, mistä lähteä tutkimaan.
n.2000km sitten vaihdettu EGR jäähdyttimineen n. 100 000km ajettuun
Viimeksi muokannut tobby, 04 Joulu 2025, 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
karila
Viestit: 1360
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja karila »

tobby kirjoitti:
02 Marras 2025, 11:24
Mistähän voisi johtua välillä korkea tyhjäkäynti n.1000rpm, vaikka MES:llä kaikki näyttäisi järkilukemia.

Onko hyviä ehdotuksia, mistä lähteä tutkimaan.
n.2000km sitten vaihdettu EGR jäähdyttimineen n. 100 000km ajettuun
Nokipoltto päällä ?
- Kari

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Ei ainakaan MES:n mukaan ole poltto päällä

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Eilen korjaamolla öljyn vaihdon yhteydessä kuunneltiin outoa ääntä konehuoneesta, niin äänihän tulee ilmansuodattimen imuputkesta.
Vaikka lämmöt normaalit, tyhjäkäynti 1100rpm ja ilmanottoaukosta kuuluu tsu tsu tsu, ihan niinkuin kaasuläppä tai EGR menisi kiinni auki nopeaan tahtiin (samantapainen ääni, kun turbo sakkaisi)
N. 5min käyttämisellä kierrokset pikkuhiljaa laskee ja ylimääräinen ääni häviää (käynti normalisoituu)
Täytyy loppuviikosta ottaa MES kone taas esille ja tutkia, et mitkä arvot siellä oikein viskoutuu.

Avatar
mutt
Viestit: 5943
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Venttiilin vuotokin voi tuota tupsutusta tehdä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

mutt kirjoitti:
26 Marras 2025, 10:49
Venttiilin vuotokin voi tuota tupsutusta tehdä.
Voi tehdä kyllä, mutta häviäisikö tupsutus lämpimänä ja satunnaisesti myös kylmänä?
Pitää kokeilla päästä viikonloppuna lämpimään talliin, niin voi syventyä taas paremmin ja puhdistella MAF, MAP, EGR, kaasuläppä ja käydä alipaineletkut läpi.

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tässäpä video, mistä kuuluu tuo outo ääni —> https://photos.app.goo.gl/fWrkPW9M9WGMUFR28

Tänään puhdistettu EGR, MAF, MAP ja kaasuläppä —> ei vaikutusta
Nollattu kaikki mahdollinen ja opetettu EGR —> ei vaikutusta

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Löysin ilmeisesti tehtaan 335 sivuisen Giulietta manuaalin, mistä löytyy esim. antureiden ja ecun pinnijärjestykset yms.
Opuksessa pisti silmään, että jos akun jännite / varaus on matala, niin ecu säätää tyhjäkäyntiä —> eli seuraavaksi akun ja laturin kimppuun

tobby
Viestit: 161
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Korkean joutokäynnin mysteeri taisi selvitä.
Nyt kun sain Calix ylläpitolaturin asennettua, niin annoin olla töissä 8h auton latauksessa (2A laturi), niin tyhjäkäynti on palannut normaaliksi, myös viileällä moottorilla.
Tänään ei ole ollut ollenkaan laturissa / lämmittimessä ja tyhjäkäynti on pysynyt normaalina.
Akussa siis varaus oli vähissä, vaikka ei sitä huomannut esim. startatessan ja moottorinohjain nosti kierroksia ladatakseen akkua.

Vastaa Viestiin