Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Mistähän voisi johtua välillä korkea tyhjäkäynti n.1000rpm, vaikka MES:llä kaikki näyttäisi järkilukemia.

Onko hyviä ehdotuksia, mistä lähteä tutkimaan.
n.2000km sitten vaihdettu EGR jäähdyttimineen n. 100 000km ajettuun
Viimeksi muokannut tobby, 08 Joulu 2025, 15:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
karila
Viestit: 1362
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja karila »

tobby kirjoitti:
02 Marras 2025, 11:24
Mistähän voisi johtua välillä korkea tyhjäkäynti n.1000rpm, vaikka MES:llä kaikki näyttäisi järkilukemia.

Onko hyviä ehdotuksia, mistä lähteä tutkimaan.
n.2000km sitten vaihdettu EGR jäähdyttimineen n. 100 000km ajettuun
Nokipoltto päällä ?
- Kari

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Ei ainakaan MES:n mukaan ole poltto päällä

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Eilen korjaamolla öljyn vaihdon yhteydessä kuunneltiin outoa ääntä konehuoneesta, niin äänihän tulee ilmansuodattimen imuputkesta.
Vaikka lämmöt normaalit, tyhjäkäynti 1100rpm ja ilmanottoaukosta kuuluu tsu tsu tsu, ihan niinkuin kaasuläppä tai EGR menisi kiinni auki nopeaan tahtiin (samantapainen ääni, kun turbo sakkaisi)
N. 5min käyttämisellä kierrokset pikkuhiljaa laskee ja ylimääräinen ääni häviää (käynti normalisoituu)
Täytyy loppuviikosta ottaa MES kone taas esille ja tutkia, et mitkä arvot siellä oikein viskoutuu.

Avatar
mutt
Viestit: 5945
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Venttiilin vuotokin voi tuota tupsutusta tehdä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

mutt kirjoitti:
26 Marras 2025, 10:49
Venttiilin vuotokin voi tuota tupsutusta tehdä.
Voi tehdä kyllä, mutta häviäisikö tupsutus lämpimänä ja satunnaisesti myös kylmänä?
Pitää kokeilla päästä viikonloppuna lämpimään talliin, niin voi syventyä taas paremmin ja puhdistella MAF, MAP, EGR, kaasuläppä ja käydä alipaineletkut läpi.

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tässäpä video, mistä kuuluu tuo outo ääni —> https://photos.app.goo.gl/fWrkPW9M9WGMUFR28

Tänään puhdistettu EGR, MAF, MAP ja kaasuläppä —> ei vaikutusta
Nollattu kaikki mahdollinen ja opetettu EGR —> ei vaikutusta

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Löysin ilmeisesti tehtaan 335 sivuisen Giulietta manuaalin, mistä löytyy esim. antureiden ja ecun pinnijärjestykset yms.
Opuksessa pisti silmään, että jos akun jännite / varaus on matala, niin ecu säätää tyhjäkäyntiä —> eli seuraavaksi akun ja laturin kimppuun

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Korkean joutokäynnin mysteeri taisi selvitä.
Nyt kun sain Calix ylläpitolaturin asennettua, niin annoin olla töissä 8h auton latauksessa (2A laturi), niin tyhjäkäynti on palannut normaaliksi, myös viileällä moottorilla.
Tänään ei ole ollut ollenkaan laturissa / lämmittimessä ja tyhjäkäynti on pysynyt normaalina.
Akussa siis varaus oli vähissä, vaikka ei sitä huomannut esim. startatessan ja moottorinohjain nosti kierroksia ladatakseen akkua.

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Eipä korjaantunut ongelma, vaikka uuden AGM akunkin investoin.
Tänään taas kierrokset n.1100rpm ja ääni ilmansuodattimen imuputkesta (Uudelleen käynnistys korjaa yleisimmin ongelman)
Viikonloppuna syttyi moottorinhäiriövalo ja EGR:n viittaa vikakoodi.
Start & Stop herjaa välillä, että ei saatavilla, yleensä kun joutuu vekslaamaan omaan parkkiruutuun.

Avatar
Polforea
Viestit: 12058
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ladanneeko se ihan täysiä? Millaisia jännitteitä sanoo akun navoilta auton käydessä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Polforea kirjoitti:
08 Joulu 2025, 16:38
Ladanneeko se ihan täysiä? Millaisia jännitteitä sanoo akun navoilta auton käydessä?
Itseasiassa välillä tyhjäkäynnillä näytti MES 12.5v ja kierroksilla 13.8v, tosin ne oli vanhan akun aikaan.
Pitää huomenna käydä hakemassa yleismittari kyytiin, niin saa katsottua jännitteet oireen ollessa päällä.

Olisikohan kesällä kun startin piuhat oli löysällä (startti paloi sen takia), niin voinut vaurioittaa laturia, kun laturin kaapelihan kiertää juurikin startin kautta (kaapeli mikä kipinöi)..

tobby
Viestit: 164
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -11
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tänään taas töistä lähtiessä 8h säteilylämmittimessä ja latauksessa korkea tyhjäkäynti palasi 2 päivän poissaolon jälkeen.
Välillä tulee että Start & Stop ei saatavilla ja ilmoitus saattaa hävitä 10s jälkeen pois :shock:
Latausjännite vian ollessa aktiivinen 1100rpm n.13.5v, kunnolla lämpimänä ja tyhjäkäynti normaali 12.75v.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5109
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Giulietta 2.0jtdm 140 korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ootko mitannut akun miinuksen ja rungon. Ja akun miinuksen ja moottorinrungon. Jännitettä kun käynnistät autoa? Pitäisi olla alle 1V.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin