Katselin huvikseni läpi Nettiauton sähköautotarjonnan hintaluokassa 0 - 10.000 €. Monenlaista kulkuneuvoa on tarjolla jo hintaan +- 5.000 €, ei pelkkiä Nissan Leafeja. Toki valtaosin pieniä kaupunkiautoja tai range on niin lyhyt, ettei kovin pitkät korpivaellukset onnistu. Akkutakuukin on joissain vielä voimassa. Jos rangea pitää tärkeimpänä ominaisuutena, niin Renault Zoe voisi olla hyvä valinta.
Jos Mikkelin ympäristössä pyörit pääosin tuolla niin voin suositella Fiatin 500E-mallia 42kWh:n akulla... ajelin noin 15 tkm tuolla 8 kuukauden omistusaikana. Näppärä, persoonallinen valinta. Näemmä jopa La Primaa tarjolla alle 15 kEur... ei paha .
Ja Cabriotakin saa jo alle puolen hinnan ovh:sta ...
Jo jonkun aikaa katsellut näitä hinnat alkaen sähkiksiä, ihan vielä ei ole päädytty tuonne lompakollisen (n. 1000-5000) hintaluokkaan jos rangea riittäisi muttei varmasti kauaa enää mene. Vähän intoa tosin latisti muutto omakotitaloista rivariin jossa tolppa sähköstä pitänee maksaa 17 senttiä kilovatilta versus pörssisähkö omasta liittymästä. Joku tuommoinen jolla kevät-kesä kelissä pääsisi sen 150-160km mökille ja nämä nurkka ajot riittäisi. Esim. leaffi rumana ja tylsänä sekä hyljeksittynä voisi olla tällainen sopiva pommi. Vielä pitää tutkia mitä moisen akut maksaisi romiksilla, vaihto kun ei varsinaisesti raketti tiedettä liene ja akkuvaivaisena liki kilohintaisia.
Pyöräytin eilen työpäivän jälkeen Teslan oman akkutestin. Noin 14 tuntia siinä meni kaiken kaikkiaan. Aluksi ajoi varauksen nollaan 10 % -> 0 % ajamalla tehoa lämmittämiseen. Sitten oli jokusen tunnin 0 %, sitten latasi täyteen ja sitten oli muutaman tunnin 100 %.
4-vuotta vanhassa ja 84 tkm ajetussa LFP-akussa oli vielä 94 % kapasiteettia jäljellä. Oli kyllä yllätävän hyvä tulos, kun aina ladannut akun 100 % saakka (myös pikalatureilla) ja usein seisottanutkin päiväkaupalla 100 % varauksessa.
Ainut huono puoli oli, että lataukseen kulunut sähkö (52 kWh) indikoi, että autossa onkin 55 kWh akku. Auto kuitenkin kolme vuotta sitten liikkeestä myytiin minulle 60 kWh akulla ja se oli minulle yksi valintakriteeri.No, hyvin tällä pienemmälläkin akulla on pärjätty.
^ Mitäs kilsoja näyttää vielä täydellä akulla? Oma LFP akkuinen on nyt ajettu 120 tuhatta ja jännästi on kilsoja vain tullut lisää täyden akun arvioon. Tuotahan suositellaan lataamaan 100 prosenttiin ainakin kerran viikossa ja itsekin sen yleensä lataan aina 100 prosenttiin.
Pyöräytin eilen työpäivän jälkeen Teslan oman akkutestin. Noin 14 tuntia siinä meni kaiken kaikkiaan. Aluksi ajoi varauksen nollaan 10 % -> 0 % ajamalla tehoa lämmittämiseen. Sitten oli jokusen tunnin 0 %, sitten latasi täyteen ja sitten oli muutaman tunnin 100 %.
4-vuotta vanhassa ja 84 tkm ajetussa LFP-akussa oli vielä 94 % kapasiteettia jäljellä. Oli kyllä yllätävän hyvä tulos, kun aina ladannut akun 100 % saakka (myös pikalatureilla) ja usein seisottanutkin päiväkaupalla 100 % varauksessa.
Ainut huono puoli oli, että lataukseen kulunut sähkö (52 kWh) indikoi, että autossa onkin 55 kWh akku. Auto kuitenkin kolme vuotta sitten liikkeestä myytiin minulle 60 kWh akulla ja se oli minulle yksi valintakriteeri.No, hyvin tällä pienemmälläkin akulla on pärjätty.
Pitää kattoa kilsanäyttö ensi latauksen jälkeen. En ikinä oo käyttänyt sitä vaan pelkät prosentit käytössä. Jotain EPA-syklin mukaista range-arviotahan se arpoo siihen.
Akkutestin saa tehtyä Huolto -> Akun kunto -> Tee akkutesti tms. Pitää olla alle 20 % varausta, auto vähintään 6 kW laturissa ja ei saa olla päivityksiä odottamassa. Testiä ei saa tehtyä, jos ehdot ei täyty. Ja vie tosiaan 14-16 h aikaa.