Pösö alkaa pikku hiljaa disintegroitumaan, joten kävinpä minäkin ajamassa sen Konalan Deltan 155hp Distinctiven. Ohessa viiltävä analyysi.
- Kojelaudasta en tykkää, runko näyttää veistetyn maailman halvimmasta ämpärimuovista ja hiilikuitujäljitelmä on, no, saisi vaikka olla olemattakin. Maalattu radiomöltti näyttää omaan silmään rumalta. Mihin jäi italialainen tyylikkyys? Mittaristo on ihan OK ja ratti jopa hyvän näköinen, harmi vaan että puolia peittävistä muoveista tulee jo uutena halpa, irtonainen ääni. Hei, se on sentään ratti jota koko ajan hiplataan!
- Perushintaiset kokomustat penkit ovat karkeaa perunasäkkikangasta, jakkaroiden muotoilu ei herättänyt isompia kommentteja suuntaan eikä toiseen. Kippausmekanismi oli jo valmiiksi puolijumissa. Uutuudenjäykkyyttäkö?
- Ovet ovat aika pitkät ja vetokahvat liian edessä, ei ehkä kovin mukava yhdistelmä ahtaalla parkkipaikalla. Ovipaneelien yläosa samaa ämpärimuovia kojelaudan kanssa, keskikohta "hiilikuitua". Avauskahva on jotenkin luonnottoman tuntuinen käyttää ja alle tuhat kilometriä ajetussa autossa jo viallisen tuntuinen. Karmittomat sivulasit herättävät epäilyksiä talvikäytön autuudesta.
- Ikkunalinja on korkealla ja konttorissa on aika pimeä tunnelma, takapenkiltä ei näe juuri mitään.
- Muutama varuste pitäisi ruksia listalta. Ei automaatti-ilmastointia 20+ tonnin autossa? Hihnanvaihto 60 tonnin välein, hinta 600-800 euroa
- DNA-kytkin palaa aina käynnistyksessä N-asentoon ja silloin ohjaustunto on kokolailla hanurista. Jotenkin tuli Megane-flipperi mieleen.
- Ohituskiihtyvyys maantievauhdeissa oli laimeampi kuin odotin, uratkin tuntuivat löytyvän. Vaihteensiirto on epätarkka ja jotenkin synkronointi ei herättänyt luottamusta.
+ Takana on ihan käypäset jalkatilat. Tavaratilakin on. Konehuoneessa saattaa ehkä mahtua tekemään jotain.
+ Melutaso oli vähintäänkin siedettävä, kyllä tuolla jaksaisi Kolmostietä höylätä.
+ D:llä ohjaustunto on jo ihan OK, ei kylläkään vastaa 156:sta. Tai 406:sta.
+ Pieneksi turboneloseksi kivat puheet, äänissä voittaa 16v Sparkin anytime.
+ Kulkee. D-asennolla ei koneen käytöstä ole turhaan siloiteltu vaan paineiden vähän noustessa alkaa tapahtua. Tykkään.
+ Kyllä se näyttää ulkoa hyvältä.
Summa summarum: Jotenkin tuli mieleen moderni versio 33:sta
Jos kojelauta olisi näyttänyt fiksummalta niin olisin varmaan ollut pakotettu lyömään nimeä paperiin, nyt pistää vain harkitsemaan vakavasti. Se on aito Alfa Romeo, ei epäilystäkään.
Myyjä oli muuten ihan asiallisen oloinen kaveri, tuntui että auton olisi halutessaan saanut myös ostettua. Tuotetuntemuskin tuntui olevan hanskassa.